Zahradník – říjen 2018
Porada k oboru vzdělání 41-52-H/01 Zahradník
Porada k oboru vzdělání Zahradník se konala na konci října 2018 a zúčastnili se jí zástupci 30 škol. Jednotné zadání bylo hodnoceno jako méně náročné ve srovnání s jinými obory, a to by se mělo změnit.
- Pro ústní a praktickou zkoušku budou témata upravena tak, aby se zvýšila náročnost zkoušky z oboru.
- Stávající úkoly v bance budou upraveny a doplněny nové. Podle návrhu škol bude banka úkolů obsahovat pět oblastí pro Zahradníka a dalších pět pro Krajináře. Záměrem je připravit zadání tak, aby problematika okrasného zahradnictví, která se vyučuje u obou zaměření, byla řešena obdobným způsobem.
- Banka úkolů by měla být školám zpřístupněna k testování 7. 1. 2019 a naostro bude poprvé použita v červnu 2019.
- Praktická zkouška byla školami hodnocena jako příliš jednoduchá. „Zástupci škol se proto dohodli, že každé téma bude mít dvě části. Dosud žák dostal při praktické zkoušce jeden úkol - například ošetření určitého druhu zeleniny. Teď mu k tomu přibude ještě další úkol - třeba ošetření deseti kusů hrnkových květin. Tak je možné dosáhnout, aby žáci lépe ukázali, co se naučili,“ říká editorka jednotného zadání Zdeňka Szebestová z NÚV.
- Také témata pro ústní zkoušku budou upravena a nově budou obsahovat dvě odborné otázky (dosud to byla jen jedna), otázka ze světa práce zůstává beze změny.
- Náročnější by měla být i písemná zkouška. „Je toho možné dosáhnout tak, že se stávající úkoly přepracují, aby byly složitější. Další možností je, že při písemce žáci dostanou víc úkolů,“ popisuje chystané změny Zdeňka Szebestová. Jak již bylo uvedeno, bude změněna struktura banky úkolů. „Zástupci škol si přejí, aby banka úkolů byla rozčleněna podle oblastí – aby se nemohlo stát, že žák v zadání vygenerovaném počítačem, dostane otázky pouze z jedné oblasti a z jiných pak není vyzkoušen,“ upřesňuje editorka.