Červen 2018 – obory elektrotechnické
Porada k oborům 26-51-H/01 Elektrikář a 26-51-H/02 Elektrikář – silnoproud
Porada k jednotnému zadání oborů Elektrikář a Elektrikář – silnoproud se konala v červnu 2018 a zúčastnili se jí zástupci 11 škol. Jednání o oboru Elektromechanik pro zařízení a přístroje proběhlo v listopadu 2018 za účasti zástupců 35 škol.
Zástupci škol a NÚV došli k těmto rozhodnutím:
- Písemná zkouška v oborech, které mají zaměření, bude obsahovat 60 % otázek věnovaných základu a 40 % otázek týkajících se zaměření.
- Bude provedena aktualizace některých otázek na základě nových norem a vytvořeny otázky nové.
- Školy vyučující obor Elektrikář a Elektrikář-silnoproud nebudou provádět písemnou zkoušku v elektronické formě.
Banka úkolů
Nejpodstatnější změna v jednotném zadání se v současnosti týká písemné zkoušky, jejíž témata jsou postupně převáděna do banky úkolů. V oboru Elektrikář už školy mohou banku využívat od školního roku 2017/2018. Její koncepci přibližuje editorka oboru Lenka Demjanová ze SOŠ energetické a stavební, OA a SZŠ Chomutov: „Všichni musí být vyzkoušeni ze základu a určitý podíl mají otázky spojené se zaměřením – podle regionu či blízkých firem. Poměr jsme stanovili na 60 : 40 procentům. Kromě toho probíhá v oboru Elektrikář také aktualizace některých otázek na základě nových norem, vytvářejí se i otázky nové, které odpovídají vývoji v oboru.“
Podobné nastavení bude mít i banka úkolů v oboru Elektrikář – silnoproud. Ta bude dopracována do konce roku 2018 a v lednu 2019 zveřejněna k testování. Výsledná banka úloh pro rok 2018/2019 bude zpřístupněna v březnu 2019.
Banka pro obor Elektromechanik pro zařízení a přístroje by měla být k dispozici pro závěrečné zkoušky ve školním roce 2019/2020. Také v tomto oboru bude banka úkolů obsahovat odborný základ a úkoly zaměření. Jedná se o obor s více zaměřeními, proto se v současnosti zvažuje, že by odborný základ pokrýval jen 50 % a zaměření také 50 %.
Rozdělení výuky a také zkoušení na část základní a na zaměření dává školám možnost připravit své žáky na praktické uplatnění. „Je dobře, když se školy zaměřují na problematiku, které se věnují firmy v regionu. Žáci v nich pak snadněji najdou uplatnění,“ říká Lenka Demjanová.
Porada k oboru 26-59-H/01 Spojový mechanik
Porada k oboru Spojový mechanik se konala v říjnu 2018 a zúčastnili se jí zástupci všech čtyř škol, které obor v ČR vyučují. V rámci porady byla provedena revize stávající banky úkolů. Cílem bylo odstranit zastaralé úkoly a dohodnout se školami další spolupráci pro tvorbu úkolů nových na doplnění banky. „Zastaralé úkoly jsme museli vyřadit. Obor se neustále vyvíjí, používají se nové materiály, mění se i způsob práce,“ říká o probíhajících změnách editorka oboru Renata Pyrochtová z NÚV.
Např. v ústní zkoušce byly některé otázky úplně vyřazeny, jiné přeformulovány, tak aby byly srozumitelnější. Také z otázek písemné zkoušky bylo vyřazeno to, co spojaři už v praxi nepotřebují, a nové věci doplněny. Školy např. zjistily, že je málo otázek z oblasti měření, přibyly tedy nové úkoly týkající se měřicích generátorů, osciloskopů či měření na sdělovacích kabelech.
Naopak otázky založené na zastaralé technologii byly vyřazeny. „Zajímavá situace nastala, když se školy neshodly - některé tvrdily, že už určitou techniku nepoužívají, že je zastaralá, a jiné nesouhlasily s tím, že ji stále používají. V tom případě jsme v otázkách nechali starší i novější prvky, aby byl absolvent dostatečně připravený, i když se přestěhuje do jiné lokality,“ říká Renata Pyrochtová. „Máme snahu připravit zkoušky na míru, aby požadovaly od žáků to, co budou v praxi potřebovat. Celkově nelze ale říci, že by se úpravami snižovala náročnost – hlavní kritérium je použitelnost v praxi,“ upřesňuje Pyrochtová.
Na poradě se školy dohodly, jaké změny si vezmou na starost, a všechno, co bylo dohodnuto, už je v současnosti hotovo a bude začleněno do závěrečných zkoušek od června 2018.