Strojírenské obory kategorie H – září 2018
Porada k oborům 23-51-H/01 Strojní mechanik, 23-52-H/01 Nástrojař a 23-56-H/01 Obráběč kovů
Porada ke strojírenským oborům Strojní mechanik, Nástrojař a Obráběč kovů se konala v září 2018 a zúčastnili se jí zástupci 17 škol. Ti se shodli, že má být provedena revize úkolů všech tří oborů s cílem:
- sjednotit názvy oblastí a bodové hodnocení oblasti (celkem 150 bodů, test 30 bodů),
- sjednotit náročnost a tedy bodové hodnocení úkolů,
- vyjmout úkoly nad rámec společného základu oboru,
- navrhnout úkoly týkající se zaměření oboru.
Zástupci škol vyučujících obory Strojní mechanik, Nástrojař a Obráběč kovů se dohodli na tom, že je potřeba sjednotit to, co je společné pro všechny tři obory, a to proto, aby byla náročnost písemné zkoušky ve všech oborech srovnatelná. Tento společný základ se dělí do čtyř oblastí: technická dokumentace, lícování, materiály a části strojů, technologie. Sjednotit by se měly názvy těchto oblastí, úkoly i bodování.
- Sjednocení se ale netýká oblastí, v nichž se obsah oborů odlišuje, např. pokud jde o technologické postupy výroby. „Tyto oblasti jsme naopak podrobili revizi, aby úkoly lépe odpovídaly požadavkům stávající praxe,“ říká editor jednotných zadání strojírenských oborů Martin Malý z NÚV. „Ale i v těch odlišných oblastech by měla být nastavena srovnatelná náročnost úkolů v bance,“ upozorňuje jeho kolegyně editorka Marcela Křemenová.
Všechny školy s tímto postupem souhlasily. Každá si vybrala určitou oblast, které se teď věnuje a zpracovává modernizované úlohy. Změnila se také koncepce technického kreslení. Dosud totiž při tisku úloh docházelo ke zkreslení rozměrů obrázků. „Nově budou mít žáci jako základ axonometrický pohled na nějaký výrobek a z něho budou vytvářet pohledy, tak aby tvořily technický výkres,“ popisuje Martin Malý.