Porada k aktualizaci jednotných zadání se věnovala oboru 29-54-H/01 Cukrář

V Národním ústavu pro vzdělávání se 23. ledna 2019 uskutečnila porada o jednotném zadání v oboru Cukrář. Zástupci 28 škol ze všech částí ČR se podělili o své zkušenosti se všemi částmi závěrečných zkoušek. V druhé části porady pak byly provedeny úpravy banky úkolů na základě připomínek pedagogů, z nichž nejvíc se týkalo písemné zkoušky.

Většina přítomných ředitelů a učitelů upozorňovala, že část písemky zaměřená na suroviny je příliš náročná a bodování neodráží dobře složitost té které otázky. Přímo na jednání byla tedy banka úkolů upravena.

Oblast „Suroviny“

Tato oblast byla rozdělena na dvě nové oblasti: Suroviny I., Suroviny II.

  • Suroviny I. obsahují úkoly z 15 hlavních skupin (čokoláda, jádroviny, kakao, živočišné tuky, mléko, mléčné výrobky, obiloviny, mouka, ovoce, ovocné výrobky, rostlinné tuky, řepný cukr, smetana, tvaroh, vejce). Za každý úkol mohou žáci dostat maximálně 15 bodů.
  • Suroviny II. obsahují úkoly z 19 méně důležitých skupin (droždí, jakost potravin a výživová hodnota, kypření, diety, nápoje, med, minerální látky a vitamíny, náhradní sladidla, ostatní pochutiny, racionální výživa, povzbuzující pochutiny, surovinové směsi a přípravky, koření, sýry, škroby, trávící soustava, upravené tuky, základní živiny, želírovací látky). Za každý úkol mohou žáci dostat maximálně 7 bodů.
  • V tématu, které žákovi vygeneruje počítač, pak bude zastoupeno po jedné otázce z obou skupin. Nebude tedy možné, aby některý žák dostal dvě těžké otázky a jiný dvě lehčí – a přitom získali stejný počet bodů. Zároveň jsme se snažili otázky zařazovat do skupin tak, aby se pokud možno nepřekrývaly.
  • Všechny úkoly ještě projdou bodovou, obsahovou i slovní revizí. Na ní budou pracovat RNDr. Ivana Kopová (SOU gastronomie Praha 10) a Zora Millerová (SŠ obchodu, řemesel a služeb a ZŠ Ústí nad Labem).

Oblast „Technologické postupy“

  • V této oblasti existují úkoly za 13 nebo 11 bodů. V průběhu porady přítomní znovu posoudili adekvátnost zařazení do lehčí či těžší skupiny také s hledem na to, aby se jejich kombinace obsahově nepřekrývala. Některé úkoly byly vyřazeny, protože už nejsou v praxi potřebné a některé byly sloučeny do logických celků. Žák v tématu obdrží po jednom úkolu za 13 a 11 bodů.

E-zkouška

Písemné zkoušky v elektronické formě provádí 5 škol (ze zúčastněných 28) a všechny si ji chválí. I v těch školách, v nichž nebyli žáci při počátečním testování systému příliš úspěšní, se psaní písemky na počítači osvědčilo. Učitelé na poradě chválili hlavně to, že mohou výkony žáků lépe posoudit, protože při použití počítače je vše přehlednější a čitelnější. Podle SŠ řemesel a služeb Děčín je zadání vygenerované na počítači pro žáky těžší, protože nevědí, jakou otázku dostanou. Musí se tedy na závěrečné zkoušky víc učit a to je dobře. V mnoha školách si zkoušku na počítači vyzkoušeli při testovacích termínech, ale zatím ji nechtějí použít na „ostro“, někde o ni nestojí sami žáci, jinde jsou proti zavedení e-zkoušky učitelé, kteří si většinou myslí, že by to jejich žáci nezvládli.

  • Změny, na nichž se zástupci škol a pracovníci NÚV na poradě dohodli, budou provedeny v jednotném zadání už od června 2019.
  • Účastníci oceňovali, že porada měla naprosto konkrétní výsledky a že jim umožnila vzájemné předávání zkušeností mezi zástupci různých škol.
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání | © 2019 Všechna práva vyhrazena
Textová verze | Mapa stránek | Prohlášení o přístupnosti

Evropská unie logoEvropské strukturální fondy logoMinisterstvo školství, mládeže a tělovýchovy logo

Informace o cookies

Když kliknete na „Přijmout všechny soubory cookie“, poskytnete tím souhlas k jejich ukládání na vašem zařízení, což pomáhá s navigací na stránce, s analýzou využití dat a s našimi marketingovými snahami. Váš souhlas můžete kdykoliv odvolat v Nastavení cookies. Další informace naleznete v sekci Informace o zpracování údajů na webu.

Nastavení cookies


Používáme následující soubory cookies

Při návštěvě jakékoli webové stránky je pravděpodobné, že stránka získá nebo uloží informace na vašem prohlížeči, a to většinou ve formě souborů cookie. Můžou to být informace týkající se vás, vašich preferencí a zařízení, které používáte. Většinou to slouží k vylepšování stránky, aby fungovala podle vašich očekávání. Informace vás zpravidla neidentifikují jako jednotlivce, ale celkově mohou pomoci přizpůsobovat prostředí vašim potřebám. Respektujeme vaše právo na soukromí, a proto se můžete rozhodnout, že některé soubory cookie nebudete akceptovat. Když kliknete na různé tituly, dozvíte se více a budete moci nastavení změnit. Nezapomínejte ale na to, že zablokováním některých souborů cookie můžete ovlivnit, jak stránka funguje a jaké služby jsou vám nabízeny.

Tyto cookies jsou nezbytné k tomu, aby Webové stránky fungovaly, takže není možné je vypnout. Většinou jsou nastavené jako odezva na akci, kterou na Webových stránkách sami provedete, jako je např. bezpečnostní nastavení, přihlašování, vyplňování formulářů. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookies nebo o nich posílal upozornění. Mějte na paměti, že některé stránky bez těchto souborů nebudou fungovat. Tyto soubory cookies neukládají žádné informace přiřaditelné ke konkrétní osobě. Tyto cookies můžeme nastavovat my nebo poskytovatelé třetí strany, jejichž služby na stránkách používáme. Tyto soubory cookies neukládají žádné informace přiřaditelné ke konkrétní osobě.
Tyto cookies slouží ke zlepšení fungování Webových stránek. Umožňují nám rozpoznat a zjistit počet návštěvníků a sledovat, jak návštěvníci používají Webové stránky. Pomáhají nám zlepšovat způsob, jakým Webové stránky fungují, například tak, že umožňují uživatelům snadno najít to, co hledají. Tyto cookies neshromažďují informace, které by dokázaly identifikovat Vaši osobu. Pomocí těchto nástrojů analyzujeme a pravidelně zlepšujeme funkcionalitu našich Webových stránek. Získané statistiky můžeme použít ke zlepšení uživatelského komfortu a abychom učinili Vaši návštěvu Webových stránek zajímavější pro Vás jako uživatele.