Úpravy jednotného zadání pro žáky s podpůrnými opatřeními
Pokud je to nezbytné vzhledem k typu a stupni zdravotního postižení žáka, mohou být témata/úkoly jednotného zadání ve škole formálně, nikoliv obsahově upravena. Škola pak odpovídá za to, že téma přizpůsobené speciálním vzdělávacím potřebám žáka má obsah shodující se s tématem stanoveným v jednotném zadání. Do obsahu zadání lze výjimečně zasáhnout pouze v případě, že je to stanoveno v doporučení školského poradenského zařízení.
Úpravy využívají zejména speciální SŠ pro žáky se zdravotním postižením (sluchové, zrakové či tělesné postižení, kombinované vady, autismus, mentální postižení). Mohou je aplikovat i běžné školy při individuální integraci žáka se SVP, je-li to nezbytné a vyplývá-li to z doporučení školského poradenského zařízení. Formální úpravy témat stanovených v JZZZ mohou být někdy potřebné i pro žáky s těžšími stupni specifických poruch učení (dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie apod.).
Cílem formálních úprav témat je, aby způsob zadání neznevýhodnil žáky, kteří mají speciální vzdělávací potřeby, tj.:
- žákovi musí být téma předloženo v takové podobě, na jakou je zvyklý z průběhu vzdělávání;
- žákovi musí být umožněno pochopit zadané otázky a odpovídat na ně způsobem, který byl průběžně využíván při jeho výuce.
Postup při formálních úpravách obsahu témat či úkolu
- Škola si stáhne jednotná zadání a získá témata ve formátu PDF, který nelze upravovat. Poté si vybere témata, která využije u závěrečné zkoušky.
- S pomocí vhodného software je převede do otevřeného formátu (např. Word) a přizpůsobí potřebám žáků, tímto způsobem lze postupovat také u oborů, ve kterých se témata písemné zkoušky generují z banky úkolů. vygenerované téma se ve škole následně formálně upraví podle potřeb žáka.
Příklady formálních úprav témat
Pro žáky se zrakovým postižením mohou školy provádět formální úpravy zpracování témat praktické a ústní zkoušky přímo v informačním systému, tj. zvětšit písmo, změnit jeho typ, zvětšit a zvýraznit obrázky. U témat písemné zkoušky generovaných z banky úkolů to v systému dosud nelze a je třeba potřebné úpravy provést ve škole (např. vhodné nastavení tiskárny, formát papíru apod.).
Podle specifických potřeb jednotlivých žáků či skupin žáků, lze dále:
- zestručnit formulaci otázek zadaných v rámci řešení tématu, změnit formu odpovědi žáka (např. na doplnění chybějících výrazů);
- převést otevřené otázky do formy testových (vhodné zejména u žáků se sluchovým postižením či žáků se SPU);
- doplnit do zadání k otázkám grafické podklady, tj. obrázky nebo fotografie strojů, zařízení, materiálů, jiných předmětů (vhodné zejména u žáků s mentálním postižením, příp. u žáků s kombinovanými vadami, pokud žáci byli zvyklí používat ve výuce názorné ukázky apod.);
- podrobněji rozpracovat pokyny k provedení úkolu, tvorbě výrobku (vhodné zejména pro žáky s mentálním postižením, aby snadněji pochopili zadání úkolu);
- u sluchově postižených žáků, kterým ústní komunikace činí výrazné obtíže, je také možné podrobněji rozpracovat osnovu zadání a požadované odpovědi u odborných otázek. Ústní zkoušku lze realizovat chatováním na počítači mezi žákem a učitelem. Žák si pak může vybrat, zda chce tuto zkoušku skládat ústně, příp. za přítomnosti tlumočníka ve znakované češtině, nebo písemně prostřednictvím vzájemného chatování se zkoušejícím pod dohledem zkušební komise.