Co ukázala zpětná vazba ze škol
Po skončení každého termínu závěrečných zkoušek mají školy možnost vyplnit dotazník připravený v informačním systému. Tato tzv. zpětná vazba zjišťuje na jedné straně výsledky žáků dosažené u zkoušek a na druhé straně se v ní školy mohou vyjádřit ke kvalitě jednotných zadání a napsat své připomínky.
Závěrečné zkoušky v červnu 2019
K červnovému termínu se zaregistrovalo 501 škol, které vyučují učební obory. Ke zkouškám zde bylo přihlášeno 27 738 žáků, z toho 19 076 chlapců a 8 662 dívek. V oborech kategorie H se jednalo o 24 840 žáků, z toho 17 339 chlapců a 7 501 dívek, v oborech kategorie E to bylo 2 898 žáků, z toho 1 737 chlapců a 1 161 dívek.
Výsledky žáků
Výsledky žáků poskytlo ve zpětné vazbě 230 škol tj. 45,9 % škol.
Známka | Písemná | Praktická | Ústní |
1 |
1274 |
2750 |
2493 |
2 |
2470 |
2869 |
2498 |
3 |
2741 |
2190 |
2347 |
4 |
2178 |
1114 |
1601 |
5 |
614 |
220 |
219 |
Známky podle typu zkoušek
Žáci dosáhli v písemce průměrné známky 2,8, při ústní zkoušce 2,4 a při praktické zkoušce 2,25.
- Podobně jako v minulých letech byla pro žáky nejtěžší písemná zkouška, kde je také největší počet neúspěšných absolventů. Nesložilo ji 614 žáků a nejčastějšími známkami jsou dvojka a trojka.
- Ústní zkoušku nesložilo 219 žáků a nejčastějšími známkami jsou dvojka a jednička.
- U praktické zkoušky propadlo 220 žáků a nejčastějšími známkami jsou dvojka a jednička.
Hodnocení témat
Hodnocení témat vyplnilo 60 škol, tj. pouze 12%. Při tomto hodnocení přidělovaly školy tématům známky od jedničky do pětky. Průměrná známka hodnocení je 1,34. Hodnocení 5 uvedly čtyři školy v pěti oborech.
Kromě přidělování známek měly školy možnost vyjádřit také konkrétní připomínky. Většinou však dávaly kladné hodnocení typu: Bez komentáře, Druh a obsah všech témat bez výhrad, Dobře zvolené téma apod.
Skutečných připomínek bylo velmi málo. Poukazují např. na drobný technický problém nebo nepřesnou či zastaralou formulaci zadání. Pedagogové také upozorňují, že určitá témata jsou příliš náročná (nebo také málo) nebo že kladou neadekvátní časové nároky. Např. u oboru Cukrář jedna škola navrhla, aby byla z důvodu přílišné pracnosti vyřazena témata: jádrové trubičky, jádrové kornoutky s ovocným bílkovým krémem a špičky s tekutou náplní. A navrhla současně, čím je nahradit. Učitelé také u některých oborů vznesli požadavky na změnu bodového hodnocení. Např. v oboru Číšník škola požadovala, aby byl přehodnocen počet bodů za sestavení slavnostní tabule (nyní 25 bodů) a obhajobu samostatné odborné práce (nyní 10 bodů) na 20 a 15 bodů.
Objevily se i připomínky, že je v některých zadáních příliš teorie a málo praxe. V technických oborech školy upozornily na to, že jsou jednotlivá témata různě rozsáhlá a jejich náročnost je nevyvážená, případně také na to, že se změnily normy používané ve školách. Připomínky se týkaly také přílišné obtížnosti řady témat u oborů kategorie E.
Všechny připomínky z červnového termínu byly vypořádány v letních měsících. Vypořádání má na starosti vždy editor či editorka daného jednotného zadání. Chyby a nepřesné formulace byly okamžitě opraveny, tak aby se už v jednotných zadáních pro další termíny ZZ nevyskytovaly. Podstatnější změny ale budou provedeny až v zadáních pro školní rok 2019/2020. Kvůli nim se konají v CZVV (dříve v NÚV) porady k těm oborům, které takové změny vyžadují. Porad se zúčastňují pedagogové ze škol, které daný obor vyučují, na místě jsou dohodnuty potřebné změny, postup prací a také kdo je za jejich provedení zodpovědný.
Závěrečné zkoušky v září 2019
V září 2019 se k závěrečným zkouškám zaregistrovalo 348 škol, které si stáhly zadání pro 91 oborů vzdělání. Jednotné zadání pro září tedy použilo 70% škol. Zářijový termín je opravný pro žáky, kteří v červnu neuspěli, a náhradní pro ty, kteří se ZZ nemohli zúčastnit v červnu. Ke zkouškám šlo 3 942 žáků, z toho v oborech kategorie H to bylo 3 756, v oborech kategorie E jen 186.
Výsledky žáků
Výsledky žáků vyplnilo 80 škol (23% z registrovaných škol).
- Nejhůř dopadla písemná zkouška s průměrnou známkou 3,16, nesložilo ji 117 žáků. Jde o podstatné zhoršení oproti červnu, kdy žáci dosáhli průměru 2,27.
- Při ústní zkoušce dosáhli žáci průměru 3,15 a nesložilo ji 47 žáků. Také zde jsou výsledky horší - v červnu žáci dosáhli průměru 2,4.
- Nejlépe dopadla praktická zkouška s průměrnou známkou 2,98, propadlo 33 žáků. Jde opět o zhoršení oproti červnovému termínu, kdy byl průměr 2,25.
Hodnocení témat
Hodnocení témat vyplnilo pouze 6 škol. Témata byla školami hodnocena převážně velmi pozitivně - průměr známek činí 1,7. Žádné téma nebylo hodnoceno známkou pět, čtyřku a trojku udělila vždy jedna škola, ostatní hodnotily jedničkami a dvojkami.
Ve zpětné vazbě byla uvedena jen jedna připomínka, a to v oboru Opravář zemědělských strojů. Škola v ní navrhuje úpravu v zadání praktické zkoušky, protože požadovaný výrobek považuje za příliš náročný z časového hlediska a materiál, který má být použit, není v současnosti na trhu. Připomínka bude vypořádána do zveřejnění jednotných zadání pro červen 2020.
Zástupci CZVV a středních škol se shodli na revizi závěrečné zkoušky v oboru Jezdec a chovatel koní
Poslední porada se zástupci středních škol v letošním roce se uskutečnila 16. prosince 2020, a to opět distančním způsobem.
... víceCentrum uspořádalo poradu na téma závěrečná zkouška v oborech Truhlář a Truhlářská a čalounická výroba
Porada proběhla online za účasti týmu závěrečné zkoušky CZVV a zástupců 21 škol, na kterých se truhlářství a čalounictví vyučují.
... víceZávěry z porady se zástupci škol, které vyučují obor Textilní a oděvní výroba
CZVV uspořádalo na začátku prosince setkání se zástupci škol s cílem vytvořit banku úkolů pro generování témat písemné zkoušky pro závěrečnou zkoušku.
... víceZveřejnění témat samostatné odborné práce pro školní rok 2020/2021
Témata samostatných odborných prací (SOP) pro školní rok 2020/2021 byla publikována v informačním systému závěrečné zkoušky.
... víceInformace MŠMT k provozu škol od 25. listopadu
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydalo informaci, jež stanovuje bližší podmínky provozu škol od konce listopadu 2020.
... víceCo ukázala zpětná vazba o výsledcích žáků při závěrečné zkoušce v roce 2020
Závěrečná zkouška v učebních oborech měla v roce 2020 v souvislosti s pandemií COVID-19 poněkud odlišný průběh.
... víceJednotná zadání pro závěrečné zkoušky v prosincovém termínu jsou k dispozici školám
V informačním systému byla zveřejněna jednotná zadání závěrečných zkoušek v učebních oborech připravená pro termín prosinec 2020.
... víceVýsledky soutěže samostatných odborných prací v učebních oborech
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání vyhodnotilo ve spolupráci s Hospodářskou komorou devátý ročník soutěže samostatných odborných prací (SOP).
... víceJednotná zadání pro závěrečnou zkoušku jsou od dnešního dne zpřístupňována školám
V informačním systému byla zveřejněna jednotná zadání závěrečných zkoušek v oborech středního vzdělání s výučním listem pro školní rok 2019/2020, termín září 2020.
... víceMetodický pokyn k realizaci závěrečné zkoušky v podzimním termínu
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo pro školy informaci ke zvláštním pravidlům pro ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou v podzimním termínu 2020.
... víceMinisterstvo vydalo prováděcí vyhlášku a metodiky ke speciálnímu zákonu č. 135/2020 Sb.
Vyhláška a metodické pokyny Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy stanovují bližší podrobnosti ke konání přijímacích zkoušek, maturitních zkoušek a závěrečných zkoušek ve školním roce 2019/2020.
... víceZačíná soutěž samostatných odborných prací v učebních oborech
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání vyhlašuje ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR devátý ročník soutěže samostatných odborných prací (SOP).
... víceZákon upravující pravidla příjímaní ke vzdělávání ve střední škole a ukončování středního vzdělávání byl vyhlášen ve Sbírce zákonů
Zákon č. 135/2020 Sb., o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020, ve znění pozdějších předpisů, upravuje pro školní rok 2019/2020 pravidla přijímacího řízení včetně podmínek konání jednotné přijímací zkoušky a pravidla konání maturitní a závěrečné zkoušky.
... vícePříprava škol a žáků na závěrečné zkoušky v současné situaci
V souvisosti s uzavřením škol Centrum uveřejňuje doporučení pro školy a žáky k přípravě na ústní zkoušky, písemné zkoušky a ke zpracování samostatné odborné práce.
... víceWeb MŠMT pro podporu vzdělávání na dálku a nejčastější dotazy k mimořádným opatřením v souvislosti s koronavirem
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo v souvislosti s šířením koronaviru v České republice a následným uzavřením škol nový web pro podporu vzdělávání na dálku a zveřejnilo odpovědi na nejčastější dotazy týkající se mimořádných opatření ve školství.
... víceTisková zpráva MŠMT k plánovanému průběhu maturitní zkoušky, závěrečné zkoušky a přijímacích zkoušek
Centrum uveřejňuje text tiskové zprávy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k plánovanému průběhu maturitní zkoušky, jednotné přijímací zkoušky a závěrečné zkoušky v souvislosti s řešením mimořádné situace v důsledku šíření koronavirové nákazy.
... víceInformace k mimořádnému opatření Ministerstva zdravotnictví k uzavření škol
Centrum uveřejňuje doplňující informace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k mimořádnému opatření Ministerstva zdravotnictví k uzavření škol.
... víceJednotná zadání pro závěrečnou zkoušku jsou od dnešního dne zpřístupňována školám
V informačním systému byla zveřejněna jednotná zadání závěrečných zkoušek v oborech středního vzdělání s výučním listem pro školní rok 2019/2020, termín červen 2020.
... víceV CZVV se konala porada k oboru Prodavačské práce
Porada se uskutečnila dne 25. února 2020. Impuls k jejímu svolání dala Střední škola prof. Zdeňka Matějčka Ostrava-Poruba, která upozornila na to, že je třeba provést dílčí změny v jednotném zadání.
... víceCentrum zveřejnilo metodickou publikaci ke konání závěrečné zkoušky podle jednotného zadání
Právě jsme vydali metodickou publikaci Závěrečná zkouška podle jednotného zadání ve škole. Školní rok 2019/2020. Tuto metodickou publikaci v elektronické podobě každoročně aktualizujeme a vydáváme na pomoc pedagogům, kteří ve školách připravují závěrečné zkoušky.
... víceNový web závěrečné zkoušky byl spuštěn
V návaznosti na převedení agendy zajišťování závěrečné zkoušky v oborech s výučním listem z Národního ústavu pro vzdělávání na Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání byl zpřístupněn nový web závěrečné zkoušky.
... víceTémata samostatných odborných prací v rámci praktických zkoušek byla zveřejněna
Od 2. ledna 2020 jsou v informačním systému pro školy zveřejněna témata samostatných odborných prací ve vybraných oborech a zaměřeních. Na začátku 2. pololetí mohou žáci začít své práce připravovat.
... vícePorada k oboru vzdělání Práce ve stravování
Porada se zástupci škol vyučujících obor Práce ve stravování se uskutečnila v Centru pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) dne 18. 11. 2019.
... víceCo ukázala zpětná vazba ze škol
Po skončení každého termínu závěrečných zkoušek mají školy možnost vyplnit dotazník připravený v informačním systému. Tato tzv. zpětná vazba zjišťuje na jedné straně výsledky žáků dosažené u zkoušek a na druhé straně se v ní školy mohou vyjádřit ke kvalitě jednotných zadání a napsat své připomínky.
... vícePorada k oboru vzdělání Provozní služby
Porada se zástupci škol vyučujících obor Provozní služby se uskutečnila v Centru zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) dne 13. 11. 2019.
... víceCentrum pro zjišťování výsledků vzdělávání převzalo od 1. října 2019 agendu závěrečné zkoušky v oborech vzdělání s výučním listem
Od 1. října 2019 byla převedena agenda zajišťování závěrečné zkoušky v oborech s výučním listem z Národního ústavu pro vzdělávání (NÚV) na Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV). Stalo se tak na základě Opatření Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy z 26. června 2019.
... více